marți, 16 octombrie 2012



      Am gasit pe un site, un articol despre corectarea tulburarilor de limbaj, problema cu care ne confruntam in perioada prescolara. Dorim sa informam parintii ca, gradinita noastra are o doamna logoped, iar cei care doresc sa apeleze la ajutorul dansei, sunt rugati sa solicite informatii doamnelor educatoare.

Corectarea tulburarilor de limbaj


Un parinte atent poate depista din timp daca cel mic vorbeste sau nu corect, daca pronunta toate sunetele asa cum ar trebui. Stim deja ca nu toti copii au acelasi ritm de dezvoltare, dar sunt aspecte care n-ar trebui deloc ignorate. Cand apelam la ajutorul unui specialist pentru corectarea tulburarilor de limbaj aflam de la Ana Moga, psiholog, psihoterapeut, logoped cu peste cinci ani de exeprienta in lucrul cu copiii.

R: La ce varsta se poate diagnostica o tulburare de limbaj?
Copiii incep sa spuna silabe de la aproximativ cinci luni, apoi pe la un an incep sa spuna primele cuvinte, dupa aproximativ un an si jumatate incep sa formeze primele cuvinte. O tulburare de limbaj poate fi diagnosticata in jurul varstei de trei ani, dar e nevoie sa tinem cont in diagnosticarea copilului si de factorii ereditari, sociali, de mediu sau de eventualele diagnostice asociate, daca acestea exista.

R: Care sunt cele mai frecvente si semnele acestora?
Acei copii care prezinta tulburari de limbaj pronunta defectuos cuvintele, nu pot forma propozitii, nu au o dezvoltare a limbajului corespunzatoare varstei lor cronologice si de obicei se fac greu intelesi. Cele mai frecvente tulburari de limbaj sunt dislaliile, adica dificultati de pronuntie, omitere sau inlocuire a unor sunete sau silabe, dar si balbismul, care este o tulburare a ritmului si fluentei vorbirii. Mai rar, poate aparea si mutismul electiv sau psihogen in care copilul alege sa nu comunice cu ceilalti sau alege doar anumite persoane cu care sa comunice sau poate avea perioade mai lungi sau mai scurte de mutenie. Aceste cazuri apar atunci cand copilul a avut parte de o educatie necorespunzatoare (rasfat, cocolosire, atitudine dezaprobatoare sau jignitoare etc.), o atitudine inconstanta din partea familiei si/sau a scolii/gradinitei, esecuri repetate care scad stima de sine a copilului.

R: Cum scapam de mitul care spune ca baietii vorbesc mai tarziu decat fetele?
Nu cred ca e ceva programat genetic ca baietii sa vorbeasca mai tarziu decat fetele, ci pur si simplu cred ca mediul familial si cel social au o mare importanta in dezvoltarea limbajului unui copil. Daca unui copil, de mic, i se vorbeste, i se citesc povesti, i se explica ceea ce se intampla in jurul sau va vorbi si va invata cum sa se exprime. Este nevoie ca persoanele care ingrijesc copilul sa comunice cat mai mult cu acesta.

R: Cum poate contribui colectivitatea la rezolvarea unei probleme de limbaj?
Colectivitatea isi are si ea rolul ei in dezvoltarea limbajului unui copil, dar nu duce neaparat si la disparitia tulburarilor de limbaj. Includerea in gradinita poate face un copil care nu vorbeste sau vorbeste foarte putin sa comunice mai mult pentru a se putea face inteles de ceilalti, dar daca exista defecte de pronuntie a sunetelor, acestea nu se vor rezolva de la sine.

R: Ce cauze duc la aparitia acestor probleme?
Aceste probleme pot fi determinate pe de-o parte de factori medicali cum ar putea fi pareze faciale, tulburari neurologice, deficiente de auz, malformatii ale aparatului fono-articular etc., iar pe de alta parte de factori de mediu pentru ca in unele cazuri nu li se vorbeste copiilor suficient in familie, fiind lasati in fata televizorului sau al calculatorului, nu sunt stimulati sa vorbeasca si sa comunice sau pentru ca cei din jurul lor parinti, bone, bunici folosesc cuvintele stalcit parand ca se joaca si refuza sa corecteze copilul pentru ca li se pare mai dragutasa.

R: Ce este logopedia?
Logopedia se ocupă cu depistarea si corectarea tulburărilor de limbaj. Logopedia presupune educarea limbajului deficitar, optimizarea comunicarii si intelegerii. De asemenea, logopedia are si un scop educativ, ajutand copilul in depasirea dificultatilor scolare de adaptare.

R: Ce se intampla la o sedinta de logopedie?
Intr-o sedinta de logopedie are loc corectarea sunetelor care sunt pronuntate deficitar. O sedinta de logopedie presupune intr-o prima faza exercitii de gimnastica oro-maxilo-faciala pentru pregatirea musculaturii faciale in scopul emiterii sunetelor, gimnastica respiratorie pentru educarea echilibrului dintre inspiratie si expiratie, educarea auzului fomematic si corectarea sunetului deficitar care implica invatarea emiterii corecte a acestuia si apoi consolidarea lui.

R: Cam cat trebuie la mearga la logoped un copil cu tulburari de vorbire si cat costa?
Depinde de fiecare caz in parte, nu poate fi data o perioada fixa, de exemplu 2, 3, 6 luni. Terapia logopedica poate dura de la cateva saptamani pana la cativa ani, aceasta depinzand de gravitatea tulburarii, de dezvoltarea psihomotrica a copilului, de eventualele probleme asociate ale copilului, dar si de cooperarea dintre terapeut si familia copilului. Costurile pot fi diferite in functie de cabinetul psihologic/logopedic.

R: De la ce varsta pot duce copilul la logoped?
Varsta prescolara si scolara mica sunt cele mai indicate pentru inceperea terapiei logopedice, deoarece acum se pot corecta cel mai usor defectele de vorbire. Nu exista o limita bine stabilita de la care copilul sa inceapa terapia logopedica, dar cel mai indicat ar fi ca varsta copilului sa fie de cel putin 2 ani si jumatate – 3 ani pentru ca sa-i poata fi captata atentia si sa aiba un nivel minim de comunicare.

parinti.com: Ce pot face parintii pentru a-i ajuta pe copii?
Parintii amandoi, nu numai mamicile, au un rol important in dezvoltarea limbajului copilului. In cazul copiilor cu tulburari de limbaj este esentiala o buna colaborare intre psiholog/logoped si parinti, deoarece fara ajutorul acestora copilul nu poate progresa. Ceea ce logopedul lucreaza cu copilul in cabinet este nevoie sa fie continuat si acasa si respectiv la gradinita.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu